SØREN MARTINSEN
NEW PAINTINGS
30. marts – 29. april 2006
Symbolistisk landskabsmaleri møder psykedelisk tegneserie i Søren Martinsens nye malerier. På udstillingen i Galerie Asbæk viser han værker, som fascinerer og foruroliger med deres "unheimliche" stemninger.
På overfladen er der tale om gennemførte naturscenerier. Men ser man nærmere på idyllen, opstår der gådefulde sprækker. Ting som ikke stemmer: måden det skæve sollys falder på. Veje, der fører ind i det uvisse. Martinsens idyller peger på deres egen modsætning: uhyggen - og de ukontrollerebare kræfter i naturen, som ikke kan rummes i en tilforladelig idyl.
Søren Martinsen markerede sig i anden halvdel af 1990'erne med videoværker som Into the Freetown (1996) og Skygger og Magi (1999) – om henholdsvis Christiania og det københavnske kunstmiljø.
De senere år har Martinsen i højere grad vendt sig mod maleriet, men metoden er den samme som hidtil. Motivisk og tematisk arbejder han med udgangspunkt i det miljø, som omgiver ham. De rum og stemninger, som fascinerer. At det nu er landskabet, der er trådt i forgrunden, skyldes det faktum, at Martinsen er flyttet fra byen og ud på landet.
De fleste af malerierne er mennesketomme. Naturen udfolder sine egne bevægelser. Uden for menneskelig kontrol. Ofte mod en baggrund af arkitektoniske strukturer såsom en sneklædt kirkegård i skumringen, der med sine gråtoner og
menneskeforladthed vækker mindelser om Hammershøi - udsat for landligt gys.
I landskaberne har Martinsen fundet steder, der udløser en særlig psykologisk respons. Som afspejler en mental tilstand. Et fantasiens rum. Her oplever man følelsen af
det skræmmende og tiltrækkende i at være alene i naturen, konfronteret med sig selv som menneske.
I den forstand er hans maleri inspireret af den symbolistiske tradition - iblandet tegneseriens mere forenklede formsprog. En stilistisk blanding, der fremhæver værkernes element af stemningsmæssig tvetydighed.
Udstillingen er støttet af Kunststyrelsens Billedkunstudvalg
Læs interview