Asbæk logo
LOST IN TOMORROW II
17.06.04 - 16.08.04
Guy Bar-Amotz (London) Niels Bonde (København) Björn Dahlem (Berlin) Patricia Ellis (London) Klega (London) Cedar Lewisohn (London) Martin Liebscher (Berlin) & Lisa Strömbeck (København)
Kurateret af Angela Rosenberg & Andreas Schlaegel (Berlin)



Cedar Lewisohn: The First Cut Is The Deepest, acrylic on wall, Galerie Asbæk, 2004.
In front: Guy Bar-Amotz, Commando I, fibre glass and golf ball, 2003.
Lost in Tomorrow II præsenterer otte internationale kunstnere hvis værker beskæftiger sig med konstruktionen af utopiske fremtidsmodeller. Udstillingen giver et mange-facetteret bud på livet i fremtiden - fra socio-politiske over kulturelle og tekniske til psykologiske aspekter.


Udstillingens titel Lost in Tomorrow trækker på klassiske science fiction motiver, rum-odysseer og tidsrejser. Lost in Tomorrow er samtidig titlen på en video produceret af de involverede kunstnere, hvor man bl.a. møder ferierende aliens på Mallorca, et ulykkeligt dansk "UFO-spotter-par" suppleret af diverse UFO special effects.


Martin Liebscher: UFO, 2004. In the background, Niels Bonde:Good Friends, acrylic on cloth, 2004
Flere af udstillingens værker er skabt på kulturcentret Centro Cultural Andratx, Mallorca, hvor den første version af Lost in Tomorrow blev vist. I Galerie Asbæk genskabes udstillingen i en ny form, som i højere grad er et remix af den første udstilling end en egentlig to'er.


Kunstnerne har således lavet nye værker – bl.a. præsenteres et stort vægmaleri af Cedar Lewisohn, tegninger af Lisa Strömbeck, to satellit-skulpturer af Björn Dahlem og Andreas Schlaegel.
Udstillingen byder også på malerier af Niels Bonde, hvor politiske figurer er visket ud som et resultat af ønsketænkning samt en kinetisk installation af Klega. Martin Liebscher viser UFO-fotografier og Patricia Ellis en "alien-bortførelse-installation".


Björn Dahlem & Andreas Schlaegel: Coma - De Sitter Satellitow, mixed media: wood, neon, carpet, ca. 300 x 300 x 400, 2003
Ved at trække på refleksioner over nutidens problemer såvel som "selvopfundne" narrative strukturer, refererer kunstnerne til deres egne drømme, forhåbninger og frygt for fremtiden, hvorved globale visioner forenes med personlige erfaringer.


Denne tilgang afspejler sig også i publikationen, som ledsager udstillingen: en to-sproget specialudgave af Berlins hjemløse-magasin DIE STÜTZE. Temaet for denne udgave er fremtiden og "Karaoke-Dilemmaet", der henviser til vanskeligheden ved at søge uafhængige løsninger på præfabrikerede former – en søgen, som imidlertid resulterer i anderledes vinkler på nutiden.


Dansk version English version

 
 Kunstnere
 Udstillinger
Tidligere udstillinger
 Info
 Udsmykninger


TOP