"To Soho" 2012, pigment print on dibond, 50 x 80 cm
På udstillingen Seen & Unseen II viser Bent Holstein en række unikke værker, der ligner virkelighed, men reelt er de ikke eksisterende.
Værkerne er bygget op af motiver baserede på håndkolorerede ætsninger, der stammer tilbage fra slutningen af 1970erne, kombineret med fotografier af patinerede vægge fra blandt andet New York og Berlin. Alt sammensat med indfarvede papirsektioner, der igen er blevet fotograferet og benyttet i de færdige værker. Således er værkerne skabt af adskillige billeder, der viser flere lag af tid. Motiverne er unseen i modsætning til fotografierne, der er seen.
SEEN&UNSEEN II er en udstilling, der i udtryk refererer til tidligere arbejder af Bent Holstein. Men her opleves de i et helt nyt format, hvor Holsteins kunstneriske filosofi, der søger inspiration i det naturlige omkring os og menneskets relation til dette, oversættes til et udtryk, der er formet så det passer i en moderne kontekst. Udtrykket er skærpet til og strømlinet (krise)tiden – ikke blot den miljømæssige men også den økonomiske.
Udstillingen fremhæver Bent Holsteins evige søgen efter nye udtryk og teknikker samt en yderst raffineret detaljerigdom, der føjer en ekstra dimension til værkerne. Vi konfronteres ikke blot med det sete men også med den usete repræsentation af virkeligheden.
Om SEEN&UNSEEN II:
I 1979 udgav Galerie Asbæk og Bent Holstein en lille bog med håndkolorerede ætsninger under titlen SET&USET/ SEEN&UNSEEN. Det var en teknik, Bent Holstein havde arbejdet med i adskillige år. Udover grafikken var der også eksempler på de sort hvide fotografier, der var blevet anvendt som inspiration til arbejderne. En slags ”fotoskitser”. Motiverne var hentet fra rejser i bl.a. USA, Ægypten, Irland og Tobago - Holsteins favoritrejsemål i disse år. Det er blevet til adskillige udstillinger i Galerie Asbæk, et samarbejde der snart har varet i 40 år.
Alting forandrer sig, og alle, der kender Bent Holsteins arbejder, vil vide, at det også gælder ham. En naturlig udvikling, en evig nysgerrighed efter at afsøge nye udtryk og teknikker.
I de seneste år har han eksperimenteret med de nye muligheder, den digitale verden tilbyder. Kombinationer fotografier og malet, indfarvet og brændt papir har været og bliver brugt i værkerne, der i første omgang blev til traditionelle papirarbejder vist i ramme med glas for. De er blevet vist på adskillige udstillinger i bl.a. Helsingfors, Paris, London, Stavanger, Stockholm, Moskva og naturligvis København
I forbindelse med en større udsmykningsopgave fandt han frem til at trykke foto med pigmenttryk på DIBOND plader, en aluminiumsplade med en kerne af plast. Det fantastiske ved denne teknik er, at den moderne farve har en garanteret holdbarhed på op til 100 år, i sollys. En holdbarhed, som enhver, der har haft et fotografi hængende på væggen, ved ikke findes i de traditionelle teknikker. Desuden kan de færdige arbejder tåle at hænge udendørs.
SEEN&UNSEEN II er blevet en udstilling af helt nye arbejder, der i udtrykket refererer til de tidlige arbejder. Nogle af motiverne er er taget fra ætsninger, der stammer tilbage fra slutningen af 70erne. Disse er kombineret med motiver af vægge hovedsageligt fra New York og Berlin. Alt sammensat med indfarvede papirsektioner, der igen er blevet fotograferet og brugt i de færdige arbejder. Alle værker er skabt af flere forskellige billeder. Det ligner virkelighed, men det er i realiteten ikke eksisterende. De er“ UNSEEN” og fotografierne er således “SEEN”.
På udstillingen vises også en række “fotoskitser”. Sorthvide fotografier, papirbilleder, dias og polaroid billeder, der er blevet skannet og trykt digitalt. De ældste er fra 1976, og viser - udover at fungere som enkelt værker - den inspiration, der har været grundlaget for Bent Holsteins liv som kunstner i over 50 år.
Bogomslag "Seen and Unseen", 1979
Fotos:
Dibonds:
Grey China Town, 2012, 40 x 80 cm
Fire Door-Tribeca, 2012, 40 x 80 cm